Sälj så det ryker!

Sälj så det ryker!

– öka din försäljning med rätt verktyg

Vad krävs för att sälja mer än vad du vågat drömma om? De duktigaste säljarna i dagens samhälle är de som är målfokuserade. Det handlar inte om pengar, utan vad hårt arbete kan ge. Genom att sätta mål blir möjligheterna lättare att hitta och ett helt annat fokus infinner sig. Motivationen kommer utifrån de mål vi sätter.

Utbildningsledare

Mikael Arndt
Mikael Arndt är en sann entreprenör som älskar försäljning. Han har utbildat och tränat säljare i allt från Moskva och Mozambique. Mikael Arndt har efter mer än 30 års erfarenhet av försäljning både kunskapen och förståelsen för vad man behöver både som säljare och säljchef. Mikaels mission i livet är att få människor att förstå hur mycket bättre allt blir när man är bra på att sälja.

 

Att tänka proaktivt för att nå resultat och en stark vilja. Det gör att du lyckas! Den här utbildningen riktar sig till dig som är säljare och vill utvecklas i din roll. Du får lära dig fördelarna med att sätta mål, hur du ska lyckas med ditt sälj och hur du kan komma med invändningar för att vända en kund från negativ till positiv inställning. Det och mycket annat!

Att sätta mål
När vi vaknar på morgonen så tänker vi inte att vi måste sätta på oss kläder, eller borsta tänder utan det är något vi bara gör av farten. Ska vi någon morgon göra någonting annat än vad vi normalt gör, så behöver vi planera (ställa klockan tidigare osv.) Så är det med målsättningar, oavsett om det är jätteviktiga saker som ska göras eller mindre viktiga så finns det undersökningar som visar på att vi har större chans att nå dit vi vill om vi sätter mål. Det kan bland annat handla om att få till ett antal stora affärer, göra vissa kunder mer nöjda, hjälpa ett antal kunder. Oavsett krävs det en insats för att nå resultat och då är målsättning ett bra verktyg. En av de viktigaste aktiviteterna för att utvecklas är att sätta mål. Under utbildningsdagen får ni praktisk tillämpning i hur man går till väga för att sätta mål, samt vilka sorts mål som ska sättas. Vi går igenom fallgroparna vid målsättning och samtliga deltagare ska ha skrivit ner 10 mål innan dagens slut.

Säljsamtal
Oavsett om du sitter i receptionen och svarar i telefon eller om du är proaktiv säljare så är förutsättningarna likadana. Det är viktigt att attityder och förhållningssätt visar på en vilja att hjälpa kunderna. Ju mer förberedda vi är och ju mer kompetens vi har, desto större betydelse för hur kunderna uppfattar oss. Vi har 20 sekunder på oss att skapa ett intresse när vi pratar med en kund. Förberedelser, viktiga detaljer och övning är grunden till bra sälj. Ett säljsamtal består av fem viktiga delar:

  • Målfokus
  • Lyssna
  • Entusiastisk
  • Trovärdig
  • Säker

Kundnytta
Att förstå kunden i dag är viktigare än någonsin om vi ska kunna hjälpa och göra nytta för våra kunder. Att veta om kundernas olika behov och att se helhetsbilden ännu mer gör att vi kan överträffa kundernas förväntningar. Varför ska kunden tacka ja till ditt erbjudande och varför är ditt företag bra att samarbeta med? För att en kund ska bli intresserad gäller det att lyfta upp vad ni kan hjälpa dem med. Vad är er usp? Under utbildningen får ni verktyg för att lyfta ert företags fördelar.

Avslut
Det handlar om att vara här och nu med kunden. Att höra vad kunderna egentligen säger, att hjälpa kunderna att se olika val- möjligheter. Även om du tycker att du står och småpratar har du ett ansvar gentemot dina kunder att vara lyhörd. Oavsett en säljroll eller inte behöver samtliga anställda vara lyhörda. Att ge sig själv kompetens runt detta gör oss trygga att kunna vara oss själva och vara här och nu. När i samtalet är det dags att göra ett avslut? Hur agerar köparen under beslutsprocessen? Vi går igenom köpsignaler och hur ni ska lära er att fånga upp dessa. Ni får dessutom fem olika alternativ på avslut som är de bästa sätten att få en kund att köpa.

Invändningar
Skulle kunden ändå tack nej till erbjudandet är det upp till säljaren att lyssna på köparen. Säljarens fokus är att hjälpa kunden, att ge kunden fler möjligheter att köpa genom att fråga hur de vill ha det.

Målgrupp – Vem skall gå denna utbildning?
De personer som utför försäljning i sin arbetsroll.

 

 

l

Boka Nu!

Fält markerat med * är obligatoriska.