PR och Storytelling seminarium

PR och Storytelling seminarium

 

Här får du kunskap och praktisk hjälp med hur du med begränsade resurser bygger och skyddar varumärket. Utbildningen riktar sig till dig som vill att ditt företag skall bli mer synligt och få ett starkare varumärke med begränsade resurser. Du får lära dig grunderna i PR och storytelling och hur du kan använda dem för att skapa en god bild av företaget och vad ni kan erbjuda era kunder. Det kan handla om kommunikationen på sociala medier, säljande texter på hemsida och marknadsföring. I förlängningen betyder det ett starkare varumärke, fler kunder och bättre lönsamhet. Du får också praktiskt öva på hur du skall agera om företaget riskerar att få negativ publicitet.

För vem
Programmet riktar sig till VD, egen företagare, marknads-, sälj- eller produktansvarig. Du får hjälp att titta på just ert företag och arbeta med frågorna utifrån er situation.

Innehåll och upplägg

Dag 1, PR – teori och praktisk nytta
Vi går igenom grunderna i PR och hur du praktiskt går tillväga för att få gratispublicitet för att bygga varumärket. Du får också en introduktion i hur du bör tänka om du blir kontaktad av journalister som kanske vill ge dig negativ publicitet. Dagen innehåller bland annat följande moment:

• Vad är PR, och när är det användbart?
• Hur hittar jag nyheter i verksamheten som är intressanta för journalister?
• Hur skriver jag en intressant pressrelease?
• Hur ökar jag mina chanser att få min pressrelease publicerad?
• Hur tänker grävande journalister och hur bör jag förhålla mig till dem.

Dag 2, Mediehantering och storytelling
Under andra dagen går vi djupare in på ämnet mediehantering och du får också via praktiska uppgifter öva på hur du skall agera om företaget hamnar i en krissituation. Du får också lära dig grunderna i storytelling och hur det kan hjälpa ditt företag att bygga ert varumärke. Till sist få du en introduktion i gerillamarknadsföring – ett annat sätt att få hög uppmärksamhet till låga kostnader. Ur innehållet:

• Hur hanterar jag en uppseglande kris med hjälp av pressmeddelanden?
• Vad säger jag om Janne Josefsson ringer?
• Hur skall jag agera om jag blir ställd mot väggen, praktisk övning.
• Vad är storytelling? Vilka historier är värda att berätta från mitt företag?
• Hur kan storytelling hjälpa mig att få nya kunder och stärka mitt varumärke?
• Vad är gerillamarknadsföring? Är detta något för mitt företag?

Arbetsmetod
En väl avvägd blandning mellan teori och workshops där du får tillfälle till att praktisk öva.
Utbildningen pågår under totalt 2 dagar, med 3 veckor mellan varje utbildningsdag.
Mellan de båda utbildningsdagarna kommer ni att genomföra en praktisk uppgift med nytta för er egen verksamhet.

Avgift
7600 kr exkl. moms
Utbildningsmaterial, lunch och fika ingår.

Tid
Totalt 2 dagar, Dagtid: 09.00 – 16.00. Upplägget är 1+1 dag, med 3 veckor mellan varje utbildningsdag

Utbildningsledare:
Mats Dernánd
Mats har arbetat i ledande roller inom affärsutveckling, marknadsföring och reklam i 25 år. Sedan 2006 har han varit projektledare, copywriter och manusförfattare i reklambranschen och då arbetat med PR och storytelling för en lång rad små och stora kunder.

 

 

l

Boka Nu!

 

Fält markerat med * är obligatoriska.